۱۱ مهر ۱۴۰۳، ۷:۰۹

«عصر شعر انتفاضه» در بوشهر برگزار شد

«عصر شعر انتفاضه» در بوشهر برگزار شد

بوشهر- «عصر شعر انتفاضه» به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله در حوزه هنری بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر کارگاه شعر بوشهر سه شنبه شب این کارگاه نخست با تسلیت شهادت مجاهد نستوه دبیر کل حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله توسط رژیم اشغالگر اسرائیل، به بررسی جریان شعر انتفاضه پرداخت و گفت: وجود دین و قبله مشترک و مهم‌تر از آن اشغال فلسطین و حمله ددمنشانه اسرائیل به مردم غزه و جنوب لبنان، نظرگاه دینی و اجتماعی ملت ایران را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و لبنان محکم و پویا نگه داشته است.

غلامرضا ابراهیمی با تعریفی از «انتفاضه» عنوان کرد: انتفاضه در معنای لغوی به معنای «حرکت‌دادن چیزی برای ریختن غبار» است و در اصطلاح رایج امروزی به «نهضت انقلابی مردم فلسطین و جنبش‌های مقاومت اسلامی» اطلاق می‌شود که با واژگانی چون «قیام، شورش، طغیان، مقاومت و…» همراه است.

وی با اشاره به جریان شعر انتفاضه بیان داشت: شعر انتفاضه با برداشتن علم ستیز توسط شاعران مبارز و آزادی‌خواه عرب، همواره بارقه‌ی امید را به دل‌های ادیبان و شاعران تاباند و تصویر مجسم «انقلاب سنگ» را در اذهان کلمات زنده کرد.

وی با اشاره به مفاهیم کلیدی شعر انتفاضه خاطرنشان کرد: «سنگ و کودک» در شعر انتفاضه محور اصلی شعر شاعران قرار گرفت؛ به طوری که تعابیر درخشان «کودکان سجیل و «کودکان سنگ انداز» دستاورد همین مفاهیم بلند آسمانی است.

ابراهیمی «بیداری و دشمن ستیزی» را ستون استوار شعر انتفاضه دانست و گفت: رود جاری شعر انتفاضه همواره با بیداری و مقاومت جوشان و جاری است که با بهره‌گیری از روح پر شور حماسه در شعر شاعران آزادی‌خواه چون «محمود درویش» و «سمیح القاسم»، «نزار قبانی»، «احمد مطر» و… طنین انداز است.

شاعر و منتقد هم بوشهری اضافه کرد: امروز شعر انتفاضه «مرزها» را در نوردیده و در اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی از جمله در شعر شاعران ایران، عراق و افغانستان و پاکستان با چشم‌اندازی تازه همراه است؛ که برگزاری شب شعرها و جشنواره‌های متعدد با محور «شعر مقاومت، شعر قدس، شعر بیداری اسلامی و…» نشان از بالندگی و سرزندگی جریان شعر انتفاضه در جهان است.

در این جلسه هر یک از شاعران استان بوشهر فرح راورد شیری، مریم شیخیونی، محمد امینی، حبیب سیروس، محمد ابراهیمی، محمد صالح منصوری، امیرحسین بازیاری و ملکه میرزاده آخرین سروده‌های خود را قرائت کردند.

پایان بخش کارگاه با رباعیاتی زیبا از غلامرضا ابراهیمی شاعر آئینی استان، درباره مجاهد شهید سیدحسن نصرالله همراه بود.

کد خبر 6243934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha